Α. Συνεντεύξεις δικές μου Β. Συνεντεύξεις που πήρα από τους: 1. Ντίνο Χριστιανόπουλο. 2. Andrew Crumey. 3. Έκτορα Κακναβάτο 4. Τάσο Καλούτσα 5. Λεωνίδα Κύρκο
Α. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΔΙΚΕΣ ΜΟΥ
«Οι πρωταγωνιστές είναι φτιαγμένοι από διαμάντια και λάσπες»
ΝΕΑ, 19.08.23
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
ΣΤΟΝ ΔΗΜΗΤΡΗ
ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗ
Ο συγγραφέας μιλάει για το μυθιστόρημα «Η σκόνη του κόσμου όταν γκρεμίζεται», όπου μια ομάδα ανταρτών πασχίζει να φτάσει στον γενέθλιο τόπο σε μια αυτοκτονική κάθοδο
Ολόκληρο το κείμενο στο φύλλο της εφημερίδας εδώ:
«Ο Εμφύλιος ήταν μια τραγωδία»
Τύπος Θεσσαλονίκης, 28.05.23
Συνέντευξη στην Λεμονιά Βασβάνη
Την ιστορία των παιδικών του χρόνων «ζωντανεύει» ο Μάκης Καραγιάννης μέσα από τις σελίδες του τελευταίου του μυθιστορήματος με τίτλο «Η σκόνη του χρόνου όταν γκρεμίζεται» (εκδ, Μεταίχμιο). Πρόκειται για το τρίτο μέρος μιας τριλογίας του γνωστού συγγραφέα που όπως εξήγησε ο ίδιος στο «ΤyposThes», «συμπεριλαμβάνει στο χρονικό άνυσμα της αφήγησης την Ελλάδα του Εμφυλίου, της Μεταπολίτευσης και την Ελλάδα της κρίσης».
Ολόκληρο το κείμενο στο φύλλο της εφημερίδας εδώ:
Η ψυχή ξεμούδιαζε
Εφημερίδα των Συντακτών, 19.04.2017,
Επιμέλεια Μισέλ Φάϊς
Ολόκληρο το κείμενο στο φύλλο της εφημερίδας εδώ:
500 λέξεις με τον Μάκη Καραγιάννη
Καθημερινή,
Ποια βιβλία έχετε αυτόν τον καιρό πλάι στο κρεβάτι σας;
Παναγιώτης Κονδύλης «Πλανητική πολιτική μετά τον ψυχρό πόλεμο», George Steiner «Αντιγόνες», Isaiah Berlin «Οι ρίζες του ρομαντισμού». Ολα για τις ανάγκες ενός δοκιμίου που γράφω αυτόν τον καιρό και ανιχνεύει διαχρονικά την ελληνική ιδιαιτερότητα.
Ολόκληρη η συνέντευξη στο φύλλο της εφημερίδας εδώ:
Μάκης Καραγιάννης: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη
diastixo.gr, 01 Φεβρουαρίου 2017
Σε έναν κόσμο που γκρεμίζεται, πέφτουν όλα όσα με κόπο και όνειρο είχαμε φτιάξει. Μήπως ζούμε σε μια εποχή ρευστότητας;
Η Πόλη χωρίς θεούς μιλάει για τους χαμένους της κρίσης και της ζωής. Υπάρχει μια φράση που επαναλαμβάνεται αρκετές φορές στο μυθιστόρημα. «Αναποδογύρισε το σύμπαν». Τίποτε δεν μένει όρθιο. Ο κόσμος όπως τον ξέραμε γυρίζει σελίδα. Υπάρχει έντονα το αίσθημα της απώλειας. Οι ήρωες νιώθουν εγκλωβισμένοι και ανήμποροι σε έναν καφκικό Πύργο από τον οποίο δεν μπορούν να ξεφύγουν. Περιδινούνται στην αέναη κίνηση ενός «Ρευστού Κόσμου».
Ολόκληρη η συνέντευξη στο diastixo.gr εδώ:
Η ατέρμονη αναζήτηση της «αλήθειας» στα μαθηματικά, στη λογοτεχνία, στη ζωή
Τη δυνατότητα να «περιπλανηθούν» στην διαδικασία «αναζήτησης της αλήθειας μέσα από τα Μαθηματικά και τη Λογοτεχνία» θα έχουν την προσεχή Κυριακή όσοι βρεθούν στην εκδήλωση που διοργανώνει στο «Ρεξ» στις 11 το πρωί το παράρτημα Λασιθίου της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, στο πλαίσιο ανακήρυξης του έτους 2018 ως «Έτος Μαθηματικών».
ΑΝΑΤΟΛΗ: Πώς ακριβώς προσδιορίζετε την «αλήθεια» που αναζητείτε μέσα από τα μαθηματικά και τη λογοτεχνία;
Μάκης Καραγιάννης: Όπως θα πω και στην ομιλία μου, αυτή η περιπέτεια αναζήτησης της αλήθειας έχει ξεκινήσει από τα μαθηματικά. Μέχρι τον 6o αιώνα και την εποχή του Θαλή τα μαθηματικά είχαν μια χρηστική λειτουργία.
Η λογοτεχνία έχει τη δική της δικαιοσύνη
Συνέντευξη στον Αγγελιοφόρο της
Κυριακής, 11.11.07, Της ΕΥΗΣ ΚΑΡΚΙΤΗ
Στο βιβλίο του Μάκη Καραγιάννη ο μαθηματικός Τζιρόλαμο
Καρντάνο συναντά τον λόγιο νεόφυτο Αδαμαντίδη, τον ποιητή Στέφανο Λογοθέτη, τον
ρεμπέτη Στράτο Χατζηγεωργίου, τον υπάλληλο του ΤΕΒΕ Παύλο Κοντορούση. Ιστορικά
και φανταστικά πρόσωπα ενώνονται σε έναν τόπο κοινό, εκείνον της γραφής. Ο
«Καθρέφτης και το Πρίσμα» είναι ένα βιβλίο που εντυπωσιάζει με το βάθος και την
πρωτοτυπία των αφηγηματικών του επιλογών. Ο συγγραφέας μίλησε στον «ΑτΚ».
Στα 15 διηγήματα σας ο στόχος ήταν να εντοπίσετε την «αλήθεια» των όσων βιογραφείτε και τι σημαίνει για σας «αληθινό» στη λογοτεχνία;
Οι ήρωες του βιβλίου μου αναζητούν την αλήθεια στον έρωτα, τη ζωή, την επιστήμη, την τέχνη. Μέχρι τον Διαφωτισμό ο Θεός και η εκκλησία όριζαν την αλήθεια, το καλό και το κακό, δίνοντας μια σημασία σε κάθε τι και όσους διαφωνούσαν, -όπως έγινε με τον Καρντάνο, έναν μεγάλο μαθηματικό και ήρωα του πρώτου διηγήματος- τους απειλούσε ή και τους έριχνε στην πυρά.
Μυρίζοντας αποτυχία
Γράμμα σ’ έναν (λογοτεχνικό) ήρωα, Εφημερίδα των Συντακτών, 04.12.2016
Αγαπητέ μου Λυσιέν. Επίτρεψέ μου τον ενικό, αλλά σε νιώθω σαν ακριβό φίλο. Σου γράφω για να σου μεταφέρω τα τελευταία νέα και θα ήθελα να εκλάβεις τις λίγες γραμμές ως μια χειρονομία παρηγοριάς και υπεράσπισης από τις κακές γλώσσες των αιώνων. Διαπρεπείς κριτικοί και βιαστικοί αναγνώστες έσπευσαν να σε χαρακτηρίσουν ματαιόδοξο. Ότι εγκατέλειψες την ποίηση και συμβιβάστηκες με την ανήθικη δημοσιογραφία. Αλλά σ’ αυτή την «Ανθρώπινη κωμωδία» που ζούμε ποιος τάχα είναι αναμάρτητος;
Ολόκληρο το κείμενο το φύλλο της εφημερίδας εδώ:
Το όνειρο του Οδυσσέα
Συνέντευξη στην Τίνα Πανώριου, Ραδιοτηλεόραση 17.2.12
Ναι. Νομίζω ότι είναι η γενιά που ξεκίνησε κάποτε με την ωραία ματαιοδοξία να αλλάξει τον κόσμο, αλλά έμεινε στα μισά του δρόμου και διαλύθηκε σε μια μπελ επόκ της κατανάλωσης. Η γενιά με τα μεγάλα οράματα που άντεξε τον φάλαγγα και τον βούρδουλα, αλλά λύγισε στο βελούδινο χέρι. Που άφησε στην άκρη το φωτοστέφανο και αναζήτησε με πάθος την κοινωνική άνοδο, τη λατρεία της επιτυχίας, το όνειρο του εύκολου χρήματος, τη γκλαμουριά και τη χλιδάτη ζωή, ξεχνώντας την ηθική και την κοινωνική της συνείδηση.
Ελεγεία για μια χαμένη γενιά.
Ο συγγραφέας Μάκης Καραγιάννης μιλά στην Κρυσταλία Πατούλη για τη γενιά του Πολυτεχνείου. tvxs.gr, 12.01.2012
Ολόκληρο το κείμενο στο tvxs.gr εδώ:
Συγγραφείς, γραφή και Κρίση.
Είκοσι Έλληνες λογοτέχνες απαντούν σε είκοσι (κοινά) ερωτήματα. Σήμερα, ο Μάκης Καραγιάννης. ΕΞΩΣΤΗΣ, τχ. 500+423, 06.04.2012
Ανήσυχος και προβληματισμένος με όσα συμβαίνουν γύρω μας.
Πώς αντιλαμβάνεστε την Κρίση και πώς σας επηρεάζει;
Ως οδοστρωτήρα που δεν αφήνει τίποτε όρθιο. Οικονομίες, αντιλήψεις, συναισθήματα και ανθρώπους.
Ποιες είναι οι ρίζες της Κρίσης;
Διεθνώς το χρηματοπιστωτικό σύστημα που εκμεταλλεύτηκε την απληστία του καταναλωτή. Στην Ελλάδα, ο λαϊκισμός, η κυρίαρχη ιδεολογία της μεταπολίτευσης που μετέτρεψε την πολιτική σε πάρτι για την κατοχύρωση των επιδομάτων και των κεκτημένων, ενάντια σε όσους δεν είχαν φωνή.
Πόσοι είναι έτοιµοι να ζήσουν µε την αλήθεια;
* Πώς κρίνετε την περίοδο της μεταπολίτευσης και τη γενιά που ξεκίνησε με όνειρα και φιλοδοξίες να αλλάξει τον κόσμο; Φταίει αυτή η γενιά για όλα ή οι παλαιοκομματικοί μηχανισμοί;
«Ο Σεφέρης μιλώντας για τον Έλιοτ λέει ότι απέδωσε «το έπος ενός βασικού συναισθήματος μιας στιγμής της ιστορίας, ενός συναισθήματος που το νιώσαμε όλοι μας». Όμως, όσοι είναι παλιότεροι και έζησαν τη δεκαετία του ’70 θα θυμούνται ότι υπήρξαν και στην Ελλάδα τουλάχιστον δύο χρονολογίες – το 1974 και το 1981- όπου υπήρχε ένα τέτοιο βασικό συναίσθημα. Ότι ένας άλλος κόσμος -μια άλλη Ελλάδα- μπορούσε να γεννηθεί. Γιατί όμως φτάσαμε στη σημερινή κατάσταση;
Ολόκληρη η συνέντευξη είναι εδώ
Β. ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΠΟΥ ΠΗΡΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ:
Ντίνος Χριστιανόπουλος, «Να πληρώνεις με το ίδιο σου το αίμα, αυτά που είπες ως μεγάλες ηθικές αρχές»
ΑΥΓΗ, 01.01.2005
Andrew Crumey: «Το μυθιστόρημα δεν δίνει μονοδιάστατες απαντήσεις»
The books’ journal, τχ. 34 Αύγουστος 2013.
Τον κατατάσσουν στην περιοχή του μεταμοντερνισμού, κάνουν λόγο για «μαθηματική λογοτεχνία», αλλά ο βρετανός συγγραφέας Άντριου Κρούμυ πάντα προσπαθεί να διαψεύδει τις εύκολες κατηγοριοποιήσεις της κριτικής. «Τα περισσότερα πράγματα που οι κριτικοί αντιλαμβάνονται ως μεταμοντέρνα στο έργο μου, τα συναντάμε ήδη στον Ντιντερό, στον Θερβάντες, στον Λώρενς Στερν», δηλώνει, μεταξύ άλλων, στη συνέντευξη που παραχώρησε με την ευκαιρία της παρουσίας του στην Ελλάδα, στην πρόσφατη Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης.
Έκτωρ Κακναβάτος, Ο Υπερρεαλισμός χάραξε βαθιά και ανεξίτηλα την ποίησή μας.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ, τχ. 102, Μάρτιος 1998.
Έχετε χαρακτηριστεί από την κριτική ως ο πιο ακραιφνής υπερρεαλιστής ποιητής της γενιάς σας. Θα μπορούσατε να κάνετε, εκ των έσω, την αποτίμηση αυτού του πνευματικού κινήματος στα ελληνικά γράμματα, εξήντα χρόνια περίπου μετά την πρώτη του εμφάνιση;
Τάσος Καλούτσας, Ανέκαθεν είχα μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στην αλήθεια των γεγονότων που είχα ζήσει με τις αισθήσεις μου
frear.gr, 06.05.2021
Λεωνίδας Κύρκος, Υπάρχει ακόμα ελπίδα…
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ, τχ. 54, Ιούνιος 1992, Συνέντευξη στον Μάκη Καραγιάννη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου