Το κείμενό μου αυτό είναι από το αφιέρωμα του περιοδικού Διαβάζω τχ. 526, Φεβρουάριος 2011, με τίτλο "Όψεις της κρίσης: Ελληνική Λογοτεχνία και Φιλοσοφικός Στοχασμός" το οποίο ανιχνεύει πτυχές της κρίσης που βιώνουμε στη γραφή Ελλήνων συγγραφέων και στοχαστών. Τα υπόλοιπα κείμενα του αφιερώματος υπογράφουν οι Λευτέρης Καλοσπύρος, Γιάννης Δούκας, Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Ιωάννα Μπουραζοπούλου και Νίκος Ταγκούλης.
Βρισκόμαστε μπροστά σε καμπή
Σ’ αυτή την επιλογή έφτασα μετά από σημαντική διαπίστωση. Τα τελευταία χρόνια ασχολήθηκα αρκετά με την ξένη πεζογραφία. Είδα π.χ. την κεντρική θέση που έχει το κοινωνικό μυθιστόρημα στην αμερικάνικη πεζογραφία. Ο Ντον Ντελίλλο μιλούσε για την παγκοσμιοποίηση και τις χρηματογορές, ο Φίλιπ Ροθ έκανε με την τριλογία του την τοιχογραφία της Αμερικής ξεκινώντας από τον Μακαρθισμό της δεκαετίας του 50, περνώντας στον πόλεμο του Βιετνάμ και φτάνοντας στην Αμερική του Κλίντον την ώρα που ελληνική πεζογραφία πολιορκούσε το «εγώ» από όλες τις οπτικές ή έκανε μια ιδιότυπη φυγή στο ιστορικό παρελθόν.
Ασφαλώς για ένα διάστημα θα συνυπάρχουν το παλιό με το καινούριο μέχρι να κλείσει ο ιστορικός αυτός κύκλος. Πιστεύω όμως ότι η δυναμική των πραγμάτων και η κρίση διεθνώς είναι εκρηκτική ώστε ακόμη κι αν δεν μπορούμε να προδικάσουμε τα χαρακτηριστικά του καινούριου κύκλου μπορούμε να πούμε ότι αυτή τη φορά το εκκρεμές ανάμεσα στο ατομικό και το συλλογικό θα γείρει περισσότερο προς το δεύτερο. Το μοτίβο του εγώ που πλήττει μέσα στο σκηνικό της μεγαλούπολης, το life style, το σεξ, η κατανανάλωση, η ελαφρότητα θα δώσουν τη θέση τους σε μια ατομικότητα που συνθλίβεται χωρίς δικαιώματα, που ασφυκτιά πνιγμένη στα προβλήματα και τους δαιδάλους μιας παγκοσμιοποιημένης οικονομίας Δεν πρόκειται για κάτι καινούριο ή επαναστατικό. Απλώς το μυθιστόρημα θα ξαναθυμηθεί την παλιά τέχνη του Μπαλζάκ που έχει ξεχάσει. «Μελετώ την πορεία της εποχής μου και τυπώνω αυτό το βιβλίο», έγραφε στον πρόλογο από τους «Χωριάτες». Γιατί το μυθιστόρημα ήταν πάντα η μεγάλη τέχνη για τον στοχασμό πάνω στον άνθρωπο και την κοινωνία. Όπως συνέβαινε όταν ο Σταντάλ περιέγραφε στο «Κόκκινο και το μαύρο» τη γαλλική κοινωνία και την υποκρισία της την εποχή της παλινόρθωσης ή όταν ο Μπαλζάκ περιέγραφε στις «Χαμένες Ψευδαισθήσεις» την εκπόρνευση των εφημερίδων ή όταν ο Φλωμπέρ περιέγραφε στην «Αισθηματική αγωγή» στην επανάσταση του 1848.
1 σχόλιο:
κ Καραγιαννη προσπαθω να επικοινωνησω μαζι σας εδω και καιρο αλλα δεν βρισκω το email σας.
Αν σας ειναι ευκολο απαντηστε μου στην παρακατω διευθυνση morfop@yahoo.gr
Eυχαριστω
Δημοσίευση σχολίου